Energieregelingen bij laag inkomen
Door de hoge gasprijzen is het voor steeds meer inwoners moeilijker geworden om de energielasten te kunnen dragen. Daarom biedt de gemeente hulp aan mensen in energiearmoede. Op deze pagina leest u welke regelingen er zijn waar u mogelijk een aanvraag voor kunt indienen.
Gratis energiebox bij energietoeslag
Heeft u €1300,- energietoeslag gekregen? Dan heeft u van de gemeente Bunschoten een brief gehad dat u meer hulp krijgt om uw rekening voor gas, water en licht te verlagen. U krijgt bijvoorbeeld een gratis energiebox. Dat is een doos met spullen waarmee u uw huis duurzamer kan maken. Deze energiebox heeft een waarde van ongeveer €70,- en is onder andere gevuld met een tochtrol voor kieren en ramen, een douchewekker en zuinige lampen.
De gratis box kunt u ophalen in het gemeentehuis (Stadsspui 1). U hoeft hier geen afspraak voor te maken. Neem de brief die u heeft ontvangen en uw identiteitsbewijs mee bij het ophalen. Haalt u de doos op voor de geadresseerde? Neem dan zijn/haar identiteitsbewijs mee en de brief.
Gratis energieadviesgesprek
Ook kunnen alle inwoners van Bunschoten een gratis energieadviesgesprek aanvragen van een vrijwillige energiecoach. Onze energiecoaches zijn getraind in het geven van advies op maat. Vraag een gratis energieadviesgesprek aan.
Vloerisolatieactie
Steeds meer inwoners kiezen ervoor om hun woning te isoleren. Dit is een slimme keuze, gezien u hiermee energie en geld bespaart op uw energierekening. Om het makkelijker te maken en inwoners op weg te helpen, organiseren de gemeente Bunschoten en Regionaal Energieloket een actie om de vloer te isoleren.
Speciaal voor woningeigenaren die een huis hebben met een WOZ-waarde lager dan €409.000 (2022) + energielabel D, E, F of G en woningeigenaren die energietoeslag hebben ontvangen, is er nu een vloerisolatieactie.
Eenmalige energietoeslag
De eenmalige energietoeslag voor het jaar 2023 is begin oktober vastgesteld door de Eerste Kamer. Uitvoeringsorganisatie BBS keert deze uit voor de gemeente Bunschoten. Het gaat om een bedrag van 1.300 euro.
- Had u op 1 oktober 2023 een periodieke uitkering van BBS? Dan ontvangt u in november de energietoeslag automatisch op uw rekening;
- Heeft u de energietoeslag in 2022 ontvangen? Dan komt u mogelijk ook in aanmerking voor de energietoeslag van dit jaar. Wij controleren of u aan de nieuwe voorwaarden voldoet. Als wij zeker weten dat u aan die voorwaarden voldoet, ontvangt u de energietoeslag 2023 in november automatisch op uw rekening.
Aanvragen
Inwoners met een laag inkomen die de energietoeslag 2023 niet automatisch hebben ontvangen of de energietoeslag niet eerder hebben ontvangen, kunnen een aanvraag indienen bij de BBS. Het formulier vindt u op www.bbsuo.nl.
Voorwaarden
Om de energietoeslag te kunnen ontvangen, zijn er de volgende voorwaarden:
- U woont in de gemeente Bunschoten;
- U bent 21 jaar of ouder;
- U heeft een zelfstandig huishouden;
- U bent geen student. Als u studeert en recht heeft op uitwonende beurs kunt u misschien een tegemoetkoming krijgen van DUO. Dit is een bedrag van 400 euro. Hierover krijgt u informatie van DUO als u aan de voorwaarden voldoet;
- U heeft een laag inkomen (tot 120% van het sociaal minimum).
Hulp nodig?
In dat geval kunt u zich melden bij het CLIP. Dat kan via 033 – 299 2922 of info@deboeibunschoten.nl. U kunt ook een bezoek brengen aan het CLIP (bij De Boei) op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 11.00 uur.
Witgoed vanuit bijzondere bijstand
Mogelijk krijgt u vanuit de bijzondere bijstand huishoudelijke apparaten, zoals een koelkast of een wasmachine. Bijvoorbeeld als uw apparaat stuk is gegaan en u geen geld heeft om zelf een nieuwe te kopen.
U vraagt bijzondere bijstand aan bij Uitvoeringsorganisatie BBS. Zij kijken of u hier recht op heeft. Als u voor 31 december 2024 recht heeft op een kookplaat, fornuis, wasmachine, koel-vriescombinatie of koelkast krijgt u mogelijk meer geld om deze apparaten te kopen. U moet dan wel een energiezuinige en duurzame optie kiezen. Met energiezuinige apparaten kunt u uw energierekening namelijk verlagen.
Tijdelijk Noodfonds Energie
Wat is het Tijdelijk Noodfonds Energie?
Huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening kunnen tot en met 31 maart 2024 terecht bij het Tijdelijk Noodfonds Energie. De steun van het noodfonds wordt verrekend via de energieleverancier van het huishouden, die het bedrag in mindering brengt op de rekening gedurende zes maanden. Na lancering is alle informatie te vinden op: noodfondsenergie.nl.
Voor wie is het Noodfonds Energie?
De volgende huishoudens kunnen steun krijgen van het Noodfonds:
- Het huishouden heeft een bruto-inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat gaat concreet om € 3200 (alleenstaand) en € 4480 (samenwonend). De bedragen zijn inclusief 8% vakantiegeld en exclusief toeslagen.
- Huishoudens hebben zelf een energiecontract voor gas, stroom en/of stadswarmte bij een energieleverancier. De rekening is (afhankelijk van het inkomen) hoger dan 8 tot 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen.
- Het Noodfonds betaalt het deel van de maandelijkse energierekening dat meer is dan 8 tot 10% van het gezamenlijk bruto maandinkomen van een huishouden.
- Het maakt niet uit welke energieleverancier het huishouden heeft.
Waar kan je steun aanvragen?
De aanvraag van het Noodfonds kan worden gedaan op www.noodfondsenergie.nl. Huishoudens kunnen daar terecht om de aanvraag via computer of via de app te doen. Ook familieleden, vrienden of hulpverleners kunnen daar via een machtiging de aanvraag voor iemand anders doen.
Hulp nodig bij je aanvraag?
Op het moment dat je er zelf niet uit komt of vragen hebt, wordt gevraagd om eerst te bellen met de Noodfondslijn via 085 088 1111. Als dit geen oplossing biedt, neem dan contact op met De Boei. Je kunt bellen naar Annemieke Vermeer van de Boei op (033) 299 29 22
Welk energiecontract past het best bij u?
De vergelijkingswebsite www.gezondverzekerd.nl/energie helpt u om te kijken welk energiecontract het best bij u past. Deze vergelijkingswebsite heeft vier energieleveranciers geselecteerd waarmee een aantal specifieke afspraken zijn gemaakt:
- Beste tarief per energiebedrijf volgens Gezondverzekerd.nl;
- Geen misleidende voorwaarden of cadeaus bij de afgesproken tarieven tussen Gezondverzekerd.nl en de energiebedrijven;
- Geen borg bij het afsluiten van het energiecontract;
- Opzegservice inclusief: medewerkers van Gezondverzekerd.nl regelen op tijd uw gewenste overstap van het energiecontract;
- Gratis telefonisch advies van medewerkers van Gezondverzekerd.nl over welk energiecontract het best bij u past;
Persoonlijke ondersteuning
Als gemeente vinden we het belangrijk dat u goed en eerlijk advies krijgt over uw energiecontract. Via Gezondverzekerd.nl kunt u gratis persoonlijke ondersteuning ontvangen bij het maken van de juiste keuze. Neem contact op om samen te kijken of u een goed energiecontract heeft of dat u kunt besparen door over te stappen. Ga naar www.gezondverzekerd.nl/energie of neem direct contact op via 085 - 303 5389.